Η συζήτηση γύρω από την δραματουργία εντείνεται διεθνώς. Ίσως αυτό δεν είναι άσχετο με το γεγονός πως διανύουμε μια εποχή που μαστίζεται από αλλεπάλληλες και βαθιές κρίσεις με αποτέλεσμα να χρειάζεται να αφηγηθούμε ξανά τα πάντα χωρίς κανένα δεδομένο. Για τις παραστατικές τέχνες στην Ελλάδα και αλλού η εντατική εκ νέου μελέτη της δραματουργίας είναι ένα μάλλον απαραίτητο βήμα.
Ενίσχυση καλλιτεχνών με στόχο την ανάπτυξη ενός έργου
Στόχος του προγράμματος Capital Connections ήταν να ενισχύσει Έλληνες και Ελληνίδες καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών (σκηνοθέτες, χορογράφους, κουκλοπαίκτες, liveartists) στην ανάπτυξη του έργου τους, μέσω μιας εκτεταμένης διαδικασίας συμβουλευτικής στη δραματουργία από τον Αλέξανδρο Μιστριώτη. Σε αυτό το πλαίσιο, επιλέχθηκαν συνολικά πέντε καλλιτέχνες, οι οποίοι μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία, μέσα από κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τον Αλέξανδρο Μιστριώτη, προκειμένου να ολοκληρώσουν ένα έργο. Η πρόταση αφορούσε έργα μικρής, μεσαίας ή μεγάλης κλίμακας, ενώ δεν υπήρξαν περιορισμοί ως προς το είδος και τη μορφή της: θεατρική, σύγχρονος χορός, έργα site specific, τσίρκο κ.ο.κ.
Η διαδικασία διήρκησε έως και ένα χρόνο. Στόχος του προγράμματος δεν ήταν να επιλεγούν οι «καλύτεροι» – για την ακρίβεια απορρίφθησαν εξορισμού αντιλήψεις και συμπεριφορές που κατηγοριοποιούν την καλλιτεχνική δημιουργία με όρους ποιοτικού ή μη αποτελέσματος – αλλά αυτές και αυτοί που μπόρεσαν να ωφεληθούν ουσιαστικά από το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Η ανάπτυξη της προσωπικής καλλιτεχνικής γλώσσας
Βασική επιδίωξη του προγράμματος ήταν η ανάπτυξη της προσωπικής καλλιτεχνικής γλώσσας των συμμετεχόντων μέσα από ένα μεθοδικό διάλογο. Η προσπάθεια ήταν διμερής και απαιτούσε ισχυρό κίνητρο για την ολοκλήρωση ενός προσωπικού καλλιτεχνικό εγχειρήματος. Η πρώτη φάση ήταν μια σειρά συναντήσεων που διεύρυναν την πρόθεση των έργων και την παρουσίαση πιθανών εργαλείων και μεθόδων εργασίας. Μετά οι συναντήσεις προσαρμόστηκαν όλο και περισσότερο στην πορεία του έργου. Οι στενές συνεργασίες εναλλάσσονταν με περιόδους προσωπικής εργασίας και εκ νέου συναντήσεις και ανατροφοδότηση. Ποιότητες όπως τόλμη, διάθεση για διάλογο, προσωπική έρευνα και περιπέτεια και τελικά για μετατοπίσεις αποδείχθηκαν κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτες.
Που δόθηκε προτεραιότητα;
Προτεραιότητα δόθηκε σε καλλιτέχνες που βρίσκονταν στα πρώτα βήματα της διαδικασίας διαμόρφωσης της προσωπικής τους γλώσσας, δηλαδή είτε σε αναδυόμενους καλλιτέχνες, είτε σε καλλιτέχνες με διαδρομή οι οποίοι βρέθηκαν σε μεταβατικό στάδιο στην πορεία τους και προσπάθησαν να επανακαθορίσουν το λεξιλόγιο και την καλλιτεχνική τους ταυτότητα.